19 ژانویه2022- مطالعه ی محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس(UC Davis)، تفاوت های قابل توجهی را در باکتری های روده ی زنان سیاه پوست و سفیدپوست، حتی پس از در نظر گرفتن وضعیت حساسیت به انسولین، نشان داد. این مطالعه که در PLOS ONE منتشر شد، اولین مطالعه ای است که بر روی زنان سیاه پوست و سفید پوست قبل از یائسگی تمرکز کرده و چنین تفاوت هایی را یافته است.

دکتر کندیس پرایس نویسنده اصلی این مطالعه، استادیار و محقق قلب و عروق در دپارتمان علوم زیستی مولکولی در دانشکده دامپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، گفت: ما تفاوت پروفایل میکروبیوم روده بین زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست و تاثیر این تفاوتها را بر حساسیت به انسولین بررسی نمودیم.

میکروبیوم روده مجموعه ای از همه میکروارگانیسم هایی است که در روده زندگی می کنند. میکروبیوم روده با فرآیندهایی ارتباط دارد که منجر به چاقی، مقاومت به انسولین و بیماری قلبی متابولیکی می شود.

مقاومت به انسولین و دیابت

انسولین هورمونی است که به قند خون کمک می کند تا وارد سلول ها شود تا از آن برای تامین انرژی استفاده شود. این هورمون سطح قند خون بدن را تنظیم می کند و به کبد پیام می دهد که قند را برای استفاده بعدی ذخیره کند.

حساسیت به انسولین به میزان واکنش سلول ها به انسولین اشاره دارد. با گذشت زمان، سلول ها ممکن است به انسولین پاسخ ندهند و به آن مقاوم شوند. مقاومت به انسولین پیش ساز وضعیت پیش دیابت و بیماری دیابت نوع 2 است.

مستقل از شاخص توده بدنی (BMI)، مقاومت به انسولین در زنان سیاه پوست بیشتر از زنان سفیدپوست است. اضافه وزن و چاقی نیز در میان زنان سیاهپوست ایالات متحده شیوع بیشتری دارد. این امر به دیابت نوع 2 به طور نامتناسبی در این جمعیت در مقایسه با زنان سفیدپوست کمک می کند که هنوز علت آن مشخص نیست.

دکتر پرایس گفت: هیچ مطالعه دیگری میکروبیوم روده را بر اساس حساسیت به انسولین بر اساس نژاد و جنسیت تجزیه و تحلیل نکرده است. با مشخص کردن میکروبیوم روده در زنان سیاه‌پوست، محققان ممکن است تفاوت‌هایی را که در بروز بیماری‌های قلبی و متابولیکی در این جمعیت وجود دارد، درک کنند.

تفاوت شاخص توده بدنی و حساسیت به انسولین

محققان فراوانی نسبی باکتری ها در نمونه های مدفوع جمع آوری شده از 94 زن سیاه پوست و 74 زن سفیدپوست شرکت کننده در مطالعه ملی رشد و سلامت (NGHS) را اندازه گیری کردند. آن‌ها نمونه‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و یافته‌ها را بر اساس نژاد و وضعیت حساسیت به انسولین شرکت‌کنندگان (حساس به انسولین در مقابل مقاوم به انسولین) مقایسه کردند.

محققان دریافتند که BMI و انسولین ناشتا در زنان سیاه پوست به طور قابل توجهی بیشتر از زنان سفیدپوست بود. به همین دلیل، آنها تمام تجزیه و تحلیل ها را با در نظر گرفتن تفاوت های چاقی تنظیم کردند.

میکروبیوم روده بر اساس نژاد و حساسیت به انسولین متفاوت است

این مطالعه نشان داد که جوامع میکروبی در روده بر اساس نژاد و وضعیت حساسیت به انسولین متفاوت هستند. این نشان می دهد که باکتری های روده ممکن است بر اساس نژاد و قومیت آنها در ایجاد مقاومت به انسولین در زنان نقش داشته باشد.

تقریبا نیمی از زنان سیاه‌پوست و 30 درصد از زنان سفیدپوست در این مطالعه به عنوان مقاوم به انسولین طبقه‌بندی شدند، حساسیت به انسولین در زنان سیاه پوست به طور قابل توجهی کمتر بود.

دو نوع باکتری که بیشترین فراوانی را داشتند باکتریهای خانواده ی Firmicutes و Bacteroidetes بودند. آنها حدود 90 درصد از کل باکتری ها را در تمام نمونه ها تشکیل می دادند. این مطالعه هیچ تفاوتی بر اساس نژاد در فراوانی نسبی این نوع از باکتریها و همچنین در نسبت Firmicutes/Bacteriodetes پیدا نکرد.

با این حال، زنان سیاه پوست، صرف نظر از حساسیت به انسولین، فراوانی نسبی بیشتری از گونه دیگری به نام Actinobacteria در مقایسه با زنان سفیدپوست داشتند. اکتینوباکتری ها با کاهش حساسیت به انسولین و افزایش التهاب مرتبط هستند.

دکتر پرایس گفت: یک یافته مهم در مطالعه ما، فراوانی نسبی قابل توجه بیشتر اکتینوباکتریها در زنان سیاه پوست است. این نشان می دهد که شیوع بالاتر مقاومت به انسولین در زنان سیاه پوست ممکن است تا حدی به دلیل فراوانی نامطلوب بالای این باکتری باشد.

این مطالعه همچنین برهمکنش قابل توجهی بین نژاد و حساسیت به انسولین برای برخی از انواع باکتری های دیگر مانند Lachnospiraceae وClostridiales Family XIII  نشان داد. در زنان حساس به انسولین، فراوانی نسبی خانواده سیزدهم کلستریدیال در زنان سیاه پوست دو برابر بیشتر از زنان سفیدپوست بود. در میان شرکت‌کنندگانی که مقاومت به انسولین داشتند، فراوانی Verrucomicrobia در زنان سیاه‌پوست چهار برابر بیشتر از زنان سفیدپوست بود.

دکتر پرایس گفت: یافته‌های ما این احتمال را افزایش می‌دهد که میکروبیوم روده می‌تواند نقش مهمی در ایجاد نابرابری‌های سلامت متابولیکی قلبی زنان سیاه‌پوست داشته باشد، که نشان‌دهنده تأثیر عوامل اجتماعی و محیطی بر میکروبیوم روده است.

عوامل اجتماعی تعیین کننده ی سلامت و تفاوت های نژادی در میکروبیوم روده

محققان نشان دادند که تفاوت‌های نژادی و قومیتی در میکروبیوم روده احتمالاً بازتابی از تأثیرات محیطی مانند رژیم غذایی است تا ژنتیک.

علیرغم تحقیقات گسترده بر روی میکروبیوم روده، تمرکز زیادی روی نحوه تأثیرگذاری آن و تأثیرپذیری آن از عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و تفاوت های سلامت در این جمعیت انجام نشده است.جاناتان آیزن، مدیر مرکز ژنوم دانشگاه کالیفرنیا دیویس و استاد بخش تکامل و اکولوژی و میکروبیولوژی پزشکی و ایمونولوژی، و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: یافته‌های ما مبنی بر تفاوت باکتری‌های روده در زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست، تأثیر بالقوه عوامل اجتماعی تعیین‌کننده ی سلامت را بر باکتری‌های روده نشان می‌دهد.

عوامل اجتماعی تعیین‌کننده ی سلامت شرایطی هستند که در محیط‌هایی که در آن افراد متولد می‌شوند، زندگی می‌کنند، تحصیل می کنند، کار می‌کنند، بازی می‌کنند، عبادت می‌کنند و پیر می شوند، وجود دارد که بر طیف وسیعی از نتایج و خطرات سلامت، عملکرد و پیامدها و کیفیت زندگی آنها تأثیر می‌گذارد.

دکتر پرایس گفت: برای یافتن توضیحات احتمالی برای تفاوت‌های نژادی؛ باید این تفاوتها در مطالعاتی که شامل عوامل اجتماعی، محیطی و رفتاری، مانند رژیم غذایی و استرس روانی، و بررسی نشانگرهای پیش‌التهابی است، بررسی شوند.

منبع:

https://www.newswise.com/articles/gut-bacteria-differences-between-black-and-white-women-linked-to-insulin-sensitivity